lördag 12 februari 2011

Lite framåt och lite bakåt

Min man har blivit morgonpigg - något jag aldrig trodde skulle hända. Han vaknar vid sextiden och sedan går ju timmarna så långsamt, och han blir ju sååå otålig för det händer inget.

Då vill han få hjälp med tvätt och hygien och vill ha något och dricka och framförallt SÄLLSKAP.

Finns det någon stiftelse där man kan söka bidrag till privatsköterska? Jag har nog skällt på Ralf för att han kan bli så inaktiv, men nu är han såååå otålig över att inget händer, så jag anar att en konflikt med personalen är under uppsegling. Och jag står ju på Ralf's sida.  En del av problemet är ju att Ralf ligger på en kirurgavdelning, och där terapi och rehabilitering inte står högst på agendan. Samtidigt har man väldigt vårdkrävande, ofta äldre patienter som tar mycket tid. Så personalen är också pressad till det yttersta.

Mest otålig blir han nog över att man kommer och går, gör saker utan att riktigt förklara vad man gör, går mitt i för att hämta något eller blir avbrutna av något akut, och Ralf har ingen aning om vad som händer.

Han ringde mig vid halvåtta och jag tror att han tror att han är vaken - men han är var rörig, om sanningen ska fram. Min man har en tendens till det på morgonen. Så jag ringde tillbaka nu, och då var han mindre rörig, men nog så irriterad. Sköterskan hade tagit bort slangen i halsvenen, och lämnat ett hopprullat lakan under häcken, men sedan hade det inte hänt något. Han hade beställt frukost två gånger men inte fått någon. ALLT, var fel - och så tyckte han att jag lät irriterad för att jag frågade om ett par gånger.

Det blir en lååång dag på sjukhuset idag, ska ta med mig den boken han skriver på och en kortlek och försöka få lite aktivitet.
Han kan fortfarande inte stå på benen, eftersom han är så vek, han bara ramlar, och personalen har inte den tid det krävs för att få upp honom ur sängen, de ger upp ganska snart. Han är ju stor att lyfta också.  Hans blodtryck går uppåt, men de klagar på att han inte äter. Å andra sidan har jag inte sett att de serverar honom något annat än flytande heller.
Idag ska jag se om de kan planlägga att få upp honom i rullstol när jag kommer så jag kan rulla ut honom i duschen, och hjälpa honom att klippa skägg och hår. Han ser förfärlig ut.

Dags för samtal med läkaren igen på måndag tror jag. Då kommer vår Marie från Hematologen upp också, för egentligen hade vi fortsättningsmöte med henna på måndag för nya cellgifter för Lymfomet tisdag och onsdag. Så nu får hon komma till oss istället. Vilket kolliderar med en katastrofövning som vi ska ha på jobbet och där jag måste vara standin för min chef. Någon annan får täcka min plats i 15-20 minuter tills jag hinner dit. Jag har egna katastrofer att ta hand om.

Nu har nog mitt äggvatten kokat i en kvart...........

1 kommentar:

  1. Jag tror att gröna ägg är nyttiga.
    Men sen är det så att fettet sitter i gulan så du kan lika gärna ta bort den iallafall.
    Gärna från början innan du kokar dom.
    ;.)))))
    Försker med lite peppring.
    Kram

    SvaraRadera