onsdag 13 april 2011

Att göra saker för första gången

En mycket klok person, som jag beundrar mycket, sade för några veckor sedan att "Kathleen, du har en lång resa framför dig. Du ska göra alla saker en första gång - den första påsken, den första midsommaren, den första semestern, den första födelsedagen, den första julen. När du gjort dem för första gången, kommer du att hitta vägar att gå vidare"

Det finns andra saker som också ska göras för första gången. Igår, när jag åkte hem från Oslo, handlade jag taxfree. Inte för första gången, men för första gången inte åt Ralf. Annars brukar jag köpa något gott som kompensation för bortovaron. Nu blev det mest för att - nåja, när jag ändå är här. Och whisky brukar gå åt (de senaste åren föredrog Ralf Gin, och det finns väldigt mycket gin att välja emellan numera).

Idag, eftersom jag ändå var på Mäster Samuelsgatan hos vår senast anslutna prestigekund, så tog jag vägen över Hötorget och Hötorgshallen. Nu blev Hötorget lättare än jag trodde, för det var få marknadsstånd och inga påskris. Ralf (liksom hans mamma) älskade Hötorget på våren med tulpaner och påskris, folk och rörelse, färg och form. Tulpaner och sparris var det enda som det var gott om idag. Men mer kommer. Tog en vända i Hötorgshallen, där vi gått så många gånger och beundrat uppläggningar, färger och dofter och där vi "bara handlar lite småplock" - som i slutänden räckt till flera middagar och kostat mer än vad man ens drömt om. Det gillade Ralf jättemycket och de senaste året har jag dessutom lyckats övertyga honom att äta lördagslunch på Kajsas fisk med fisksoppa. Får väl vara lite kaxig över att han alltid föredrog min fisksoppa framför Kajsas, dock.

Idag köpte jag, hos anrika G Nilssons charkuteri, äkta kalvsylta och hemlagad rödbetssallad. En middag som jag på intet sätt någonsin behövt riskera att dela med Ralf. Så det kändes ändå ganska bra.

Nu ska jag återgå till att angripa min absolut imponerande hög med stryktvätt............

Dalarö i juni 2009, från däck på Birka Paradise, när vi deltog i Skärgårdsstifelsens 50 års jubileum.

2 kommentarer:

  1. Ja det är ju sådär det är.
    När ett år har gått har man gått igenom allt och ett år är nog långt då.
    Fisksoppa låter gott.
    Me like
    Kram

    SvaraRadera
  2. Din kloka vän har helt rätt, man måste "varvet runt" sen blir det bättre.
    De speciella dagar man upplevt tillsammans fylls under första året av en extra längtan o tomhet men sedan upplever man både glädje och vemod över de minnen som de innebär.

    Jag vet...

    Ninnie

    SvaraRadera