söndag 17 april 2011

En god husmors instruktionsbok

I en god husmors instruktionsbok sägs det att man ska tvätta fönstren på våren och hösten.  Det är enda anledningen till att jag tvättar fönster, för jag är tämligen värdelös på det jobbet. Ibland undrar man vad som är bäst - smutsiga fönster eller flammiga fönster.

När jag vaknade lördagmorgon var det både mulet och kallt, så trots att de mässade på TV att det skulle bli fint, så satte jag igång mef fönstren. När jag hunnit två tredjedelar av söderfönstren gassade solen. Nåväl, sovrumsfönstret och det stora vardagsrumsfönstret blev tvättade.

Hade nämligen lite idéer om gardinbyta. Genom att byta ut lagom mycket av design och inredning behåller jag det som är viktigt av Ralf, samtidigt som jag försöker hitta lite av det som bara är mig.

Så nu har jag ett sovrum som är myyycket somrigt, med vita gardiner som silar ljuset och nästan gör det ljusare, ja nästan vitt, och med fönsterlampor med sirligt blåblommiga skärmar. Ett riktigt sommarrum. Ralf hade nog tyckt att det var fint, men lite väl ljust.

Sovrumsgardinerna har däremot hamnat i vardagsrummet, dock med en lite annan upphängning än vad de hade i sovrummet.

Att slåss med fyra meter gardingstänger ensam, dessutom dubbla sådana, gjorde att jag ännu mer kände att jag är ensam numera. Hade behövt ett par händer till, det är ett under att jag inte slog ut ett fönster eller två under processen.

När Ralf våndades över julklappar och födelsedagspresenter föreslog jag med jämna mellanrum att - ett par arbetsbyxor med knälappar vore underbart, både till båtarbete och trädgårdsjobb. Ralf tyckte att det var en sällsynt påver och oglamorös present, så jag fick aldrig några. I fredags hittade jag dylika på Jula för 49 kronor (måste köpa knälappar separat dock). Har haft dem hela dagen idag, när jag jobbat i trädgården. Tack ändå för presenten!!

1 kommentar:

  1. det är bättre med skitiga än flammiga.
    Letar fortfarande nån som kan putsa mina fönster.
    Gärna nån som dessutom tycker det är kul.
    FAST, inget krav. *ler*
    Kram

    SvaraRadera